• The Aesthetic Model of Disability 

      Edvardsen, Nanna Kathrine; Gjærum, Rikke Gürgens (Chapter; Bokkapittel, 2021-08-16)
      This chapter explores the questions of how and why certain behaviours are perceived as an expression of a disability – and not, for example, as an mic expression – and what role art can play when it comes to constructing and (re) framing disability as a phenomenon. The chapter is based on three field studies conducted at the NewYoungArt [NyUngKunst] festival in Northern Norway during the period ...
    • Anvendt teater i interkulturelt arbeid 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Underland, Niels Peter; Ramnefjell, Kari; Strøm, Håkon (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2019)
      «Barn er barn», sier teaterregissør Niels Peter Underland til skuespillerkollega i Teater Joker, Haakon Strøm, rett før sitt møte med 21 kinesiske barn på sommerskolen i Suzhou i Sør-Kina. Sammen arbeider de på kinesiske Yu teatret sitt årlige «Hartwing»-veldedighetsprosjekt. Hensikten er å skape teatererfaringer sammen med innvandrerbarn i Suzhou - i Gozoprovinsen, som kan bidra til å bygge ...
    • Art methodologies and social innovation: Experiences from art intervention in elderly care 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Mittner, Lilli; Plucker, Elina Maaria Talvikki; Vélasquez, Ingrid Tranum (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-22)
      In this article, we highlight how arts-based practices in a residential care home can contribute to social innovation. We describe how arts-based methods have the potential to contribute to a more sustainable society where people living with dementia become equal citizens. The article is based on an eight years long lasting situated art intervention in a residential care home in Northern Norway from ...
    • Art, age & health: a research journey about developing reminiscence theatre in an age-exchange project 

      Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-12-17)
      In this article, the researcher studies how it is possible to develop a reminiscence theatre production in an age-exchange project, created with life stories from pensioners, and how the audience experiences the performance. The article is based on six focus group interviews with nine pensioners, a theatre production and a “reminiscence café” between the audience and the actors, arranged after the ...
    • Å føde hjemme: om stedlig sanselig erfaring i rommet 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Clancy, Anne; Voldner, Nanna (Chapter; Bokkapittel, 2016)
      Kapitlet belyser hva hjemmefødende kvinner og jordmødre forteller om fødsels­opplevelsen og om samspillet mellom mor, far og jordmor. Kapitlet bygger på en ny empirisk studie av sju fødekvinners narrativer og sju jordmødres hjemmefødselserfaringer. Forfatterne undersøker hvordan de, basert på fødekvinners subjektive erfaringer, kan forstå fenomenet hjemmefødsel i lys av estetikk og et stedsfilosofisk ...
    • Co-creating a catalyst for sustainable development 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Lyngstad, Mette Bøe; Hovik, Lise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-22)
      The United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development calls for action by all countries to ensure that no one is left behind. It requires partnerships between governments, the private sector, and civil societies across countries, continents, and sectors. This issue of Nordic Journal for Art & Research is an expression of SDG 17 - a collaboration towards achieving the goals. In this way, we wish ...
    • Core of Nordic applied theatre: Challenges in a subarctic area 

      Gjærum, Rikke Gürgens (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-29)
    • Demokratisk samhandling: drama- og teaterpedagogiske læringsformer som demokratisk praksis og tilpasset opplæring i skolen 

      Storsve, Kristine; Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-04)
      Overordnet del av læreplan for grunnskolen slår fast at man i fremtidens skole bør anvende elevaktive undervisningsmetoder som en form for demokratisk praksis. Vi kan lese at «/…/ elever som lærer om og gjennom skapende virksomhet, utvikler evnen til å uttrykke seg på ulike måter, og til å løse problemer og stille nye spørsmål» (Kunnskapsdepartementet 2017, s. 8). Opplæringen må sørge for at ...
    • Drama as democratic and inclusive practice 

      Storsve, Kristine; Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-06)
      This article examines how two devising theater projects with 43 seventh grade pupils respond to values in adaptive education: inclusion, appreciation, variation, experience, relevance, context, and participation. We focus on statue work and the formation of ideas through negotiation processes. The project responds to and concretizes democratic working methods and a pupil perspective in adaptive ...
    • Drama, teater og demokrati: Om marginalitet, etnisitet og helse 

      Heggstad, Kari Mjaaland; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Chapter; Bokkapittel, 2017)
    • En fremtid for teatervitenskapen 

      Berg, Ine Therese; Gjærum, Rikke Gürgens; Leirvåg, Siren; Tronstad, Ragnhild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-02)
    • Et hjem er en hule - et festepunkt i tilværelsen på et gitt sted 

      Kittelsaa, Anna; Lysvik, Leif; Jakobsen, Joakim; Skjalmar, Linda; Pettersen, Ida Martine; Fedreheim, Gunn Elin; Gjærum, Rikke Gürgens (Research report; Forskningsrapport, 2019)
      Denne rapporten beskriver et forskningsprosjekt som ble initiert av Rana kommune i samarbeid med Husbanken og gjennomført av syv forskere fra Arktisk senter for velferds- og funksjonshemmings-forskning ved UiT, høsten 2018. Målet med prosjektet var å evaluere en samlokalisert bofellesskapsløsning for unge med funksjonsnedsettelse og personer med utviklingshemming.<p> <p>Prosjektet har vært ...
    • Fagovergripende diskurs:en fremtid for kunstfagene i norsk skole 

      Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen presenterte med St.meld. 28 Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet, nye fagovergripende tema for å skape fornyelse i norsk skole. Det foreslås satsning på: ‘Demokrati og medborgerskap’, ‘Bærekraftig utvikling’ og ‘Folkehelse og livsmestring’. Vi vil i dette innhogget belyse hva vi tror kreves diskursivt for å gjennomføre en fagovergripende ...
    • Flukt & fiksjon 

      Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-18)
      Barn på flukt fra krig og uro ankommer norske skoler jevnlig. De må lære seg å takle en verden på et fremmed språk samtidig som de bærer på tunge opplevelser fra et ustabilt hjemland. Dette kan oppleves overveldende og ensomt. Ikke bare språklig og kulturelt, men også følelsesmessig og sosialt, forteller Kjersti Frostad som er avdelingsleder ved Harstad skole. Hun tok derfor kontakt med meg som ...
    • Fly me to the moon! - skapende, utfordrende og estetisk læring 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Edvardsen, Nanna Kathrine; Evensen, Iselin (Chapter; Bokkapittel, 2023-07-04)
      Se for deg et klasserom. Firkantet. Med pulter og stoler. Lukten av viskelær, våte strømpebukser og tørre vegger. Se for deg læreren entre rommet. Hun tar et dypt åndedrag. Ser utover det tomme landskapet. Setter fra seg den overfylte bagen. Læreren tar seg til ansiktet, fjerner den litt for lange panneluggen, drikker en slurk kaffe og ser mot døren. Klokken ringer. Hun tar noen skritt mot døren før ...
    • Gender Balance in the Arts - A Matter of (E)Quality? 

      Mittner, Lilli; Gjærum, Rikke Gürgens; Blix, Hilde (Conference object; Konferansebidrag, 2018)
      The Tromsø-based project Gender Balance in Art Education aims to contribute to the discussion on gender balance in higher education in the arts. On the basis of two empirical studies the project develops new knowledge about major structural and cultural challenges with gender-equality work in academia. Furthermore, the project develops innovative gender-equality measures and strategies to promote ...
    • Home as place for giving birth - a circumpolar study of the experience of mothers an midwifes 

      Clancy, Anne; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-01-25)
      This article explores what home birth mothers and midwives say about the birth experience and the interaction between mother, partner and midwife. It is based on an explorative empirical study of the narratives of seven home birth mothers and the experiences of five midwives. The authors examine how these subjective experiences can help us to understand the phenomenon of home birth. The article is ...
    • Humanistisk og estetisk omsorg: Om medborgerskap, kulturell identitet og ukrenkelig menneskeverd 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Kinn, Henny (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      Antallet eldre personer øker i befolkningen. Dette fordrer kreativ, proaktiv og estetisk samfunnsplanlegging med tanke på å bygge en bærekraftig fremtid. Færre yrkesaktive og flere pensjonister krever nye løsninger. Artikkelen belyser hvordan samfunnet vårt kan møte det økende antallet personer med sykdommen demens gjennom humanistisk og estetisk omsorg, når målet er å ivareta, individets tilhørighet ...
    • I kjønneste orden? Kvalitet og betydningen av kjønn i vurdering av professor- og dosentkompetanse i kunstfagene 

      Blix, Hilde Synnøve; Mittner, Lilli; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-24)
      Denne artikkelen har som mål å bidra til diskusjoner om begrepet kvalitet slik det framkommer i bedømmelsesprosesser ved professor- og dosentopprykk, gjennom å utforske hvorvidt og hvordan kjønn har betydning for måten kvalitet vurderes og kommer til uttrykk på i slike prosesser. Studien er en analyse av dybdeintervjuer med fem erfarne komitémedlemmer i kunstutdanningsfeltet i Norge. Vår analyse av ...
    • ILSAs in Aesthetics in school – which competences develops through drama in learning processes 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Cziboly, Adam; Eriksson, Stig Audun (Chapter; Bokkapittel, 2022-09-22)
      This chapter discusses the role of aesthetic education with a focus on educational drama and theatre. It investigates the lack of international large-scale studies (ILSA) in the field of aesthetic education and exemplifies how to measure competence development in one of the aesthetic subjects: drama, based on the international mixed method large-scale assessment study DICE (Drama Improves Lisbon Key ...